mandag 18. oktober 2010

stemmerett for 16 åringer?

Hadde det vært bra at Norge hadde begynt med stemmerett for 16 åringer? ja, sier jeg vi kan like godt starte som 16 åringer. Vi er jo regnet som voksen på bussen og da syntes jeg vi også burde få andre fordeler sånn som stemmerett. Mange av sakene som politikerne kjemper for påvirker nettopp oss ungdommer og derfor syntes jeg at vi kan få være med å beste litt hvordan landet vårt skal bli styrt. På en annen side ser jeg hvorfor vi ikke har det. Vi ungdom er som oftest ikke de som er mest interessert i politikk og derfor vet vi kanskje ikke helt hva vi stemmer for og dette ville bare ført til at foreldrene hadde "fått" en ekstra stemme. Hvis vi hadde fått stemmerett tidligere kunne det ført til at ungdom hadde blitt mer interessert i politikk og blitt bedre i samfunns fag. jeg ser flere positive sider enn negative sider ved at 16 åringer får stemmerett og derfor velger jeg å være for denne saken. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar